سایت ثبت آگهی کرمانشاه | خرید و فروش کرمانشاه|
سایت ثبت آگهی کرمانشاه | خرید و فروش کرمانشاه|
موسیقی کردی

آشنای با موسیقی کوردی

موسیقی کوردی دلیل گسترش و پراکندگی مردمان کرد در جهان و  و تنوع مناطق کردنشین در غرب آسیا و منطقه خاورمیانه از غنای بالایی برخوردار است.

موسیقی آوازی کردی  است که شامل آوازها، ترانه‌ها، آهنگ‌ها و نغمه‌هایی است که به زبان کردی بیان می‌شود و بیانگر ارزش‌ها و باورها و حوادث روزگار هستند که زیر شاخه فرهنگ و فولکلور کردی می‌باشد. موسیقی کردی از دو قسمت کلاسیک و مدرن تشکیل شده‌ است که هر کدام انواع و شاخه‌های مخصوص به خود را دارند.

موسیقی کوردی از افشانه های کوردی شروع شده است. این افشانه ها در قالب ترانه های بوده است. که این ترانه ها در فرهنگ کردی به ترانه های دیوانی اقسیم شده است. مه بیشتر محتوهای دارد که شامل افسانه های کردی می باشد.

مشهورترین کسی که به این نوع موسیقی پرداخته «کاویس آغا» بود که ترانه‌های وی همان حماسه‌هایی هستند که از گذشتگان بر جای مانده‌ است.

موسیقی  کوردی از جنبه حکایت‌ها و داستان‌ها:

در این سبک ترانه های داستانی به دو بخش تقسیم می شوند :

1:قهرمانی

2: دلدادگی

در ترانه‌های قهرمانی به دلاوری‌ها و مبارزه طلبی‌های یک قهرمان پرداخته می‌شود. در ترانه‌های دلدادگی جنبه‌های رمانتیک و عاشقانه بین دو شخص بیان می‌شود که از این میان، ترانه «زنبیل‌فروش» که جنبه عرفانی دارد و ترانه‌های «آس و حسن» و «خجه و سیامند» که سرگذشت دو دلداده را بیان می‌کند، از معروفترین آثار در این بخش هستند.

در بخش دیگر موسیقی کردی، کردهای «سورانی» برای خود نوع ویژه‌ای از موسیقی دارند که به آن‌ها «گورانی» می‌گویند که این نوع ترانه‌ها در میان کردهای اطراف شهرستان ارومیه و کردهای ترکیه (شمال) «لاوژه» گفته می‌شود و این نوع گورانی‌ها ریتمی به نام «قه‌تار» دارند که پژوهشگران بر این باورند ریشه این واژه از واژه زرتشتی «گاتا» گرفته‌شده که در اوایل، مربوط به یک سری نیایش‌ها و مراسم مذهبی بوده‌است.

دومین نوع این موسیقی «هوره» نام دارد که مختص کردهای ایلام و کرمانشاه بوده و در جنوب کردستان و منطقه کرمانشاه (نام کردی این منطقه کرماشان است) و ایلام خوانده می‌شود در ابتدا ترانه‌های ویژه‌ای در حمد و نیایش «اهورامزدا» بود و این واژه نیز ریشه زرتشتی دارد که برای نیایش‌های مذهبی آن زمان کردها که زرتشتی بودند، سروده شده‌اند.

در مراسم یادبود اشخاص بسیار مهم، کردها از یک نوع موسیقی که به مرثیه‌سرایی و مرثیه‌خوانی شباهت دارد به صورت ترانه و با تعریف ویژگی‌های آن شخص برای او عزاداری می‌کنند. این سبک از موسیقی نیز بیشتر در جنوب کردستان و در مناطق جنوبی کردستان ایران (کرمانشاه و ایلام) رواج دارد و بیشتر به نام مور یا موره خوانده می‌شود. در آیین خاکسپاری هم ترکیبی از دهل و سرنا با ریتمی مخصوص در قالب نوعی موسیقی که چمری نامیده می‌شود اجرا می‌گردد.

در آیین‌های زادروز پیامبر، کردها یک نوع ویژه از موسیقی را اجرا می‌کنند که به آن «مولودی» می‌گویند. البته مولودی‌خوانی در بیشتر جوامع مسلمان رواج دارد.

اولین مولودنامه در وصف و ستایش محمد را «ملاباتدیی» صوفی و عارف معروف نوشت که بعداً مرسوم شد که در زمان عید مولود از سروده‌های وی در مولودی خوانی استفاده کنند.

معروفترین مولودنامه خوان‌های کُرد: سیدمحمد شمس قریشی و خلیفه میرزا آغا غوثی‌اند که هر دو زاده سنندج‌ هستند.

اصیل‌ترین سازهای استفاده شده در موسیقی کردی «سرنا» و «دهل»و«بالابان» هستند و بعداً سازهایی که وارد این نوع موسیقی شده‌اند مانند «دف» و «تنبور» دارای اهمیت ویژه‌ای شده‌اند. به‌گونه‌ای که برخی کردستان را پایتخت دف در جهان می‌دانند.

برای دریافت جدید ترین آهنگ های کوردی می توانید به وبسایت  کردستان موزیک  مراجعه کنید

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط